Hoe overtuig ik mijn partner dat we moeten scheiden?

Gesprekken over een scheiding verlopen soms moeilijk. Ook in een vroeg stadium. Als de wens om uit elkaar te gaan duidelijk van één kant komt, verzet de ander zich er misschien tegen. Wat kunnen partners doen om elkaar te overtuigen?

Iemand die wil scheiden, moet nadenken hoe hij dit aan de ander vertelt. Een persoonlijk gesprek, met tijd en aandacht, heeft de voorkeur. Hoe goed iemand het gesprek ook voorbereidt, soms komt de boodschap niet goed over. De ander heeft dan allerlei redenen om zich te verzetten tegen een scheiding. Iemand maakt zich bijvoorbeeld zorgen over het effect van de scheiding op de financiën of woonsituatie. Maak dan geen ruzie, maar luister naar de ander. Meteen compromissen sluiten of onderhandelen is niet altijd handig. Ook al is het moeilijk: begrip tonen is de eerste sleutel.

Een scheiding is een rouwproces

Het scheidingsproces is vergelijkbaar met een rouwproces. Zo’n proces bestaat uit verschillende fases. Wanneer uw partner in een andere fase zit, ligt het voor de hand dat u elkaar niet begrijpt. Inzicht in de verschillende fases kan handig zijn. Zit iemand bijvoorbeeld in de protestfase, dan begrijpt de ander de woede beter, blijft hij of zelf objectiever en veroordeelt de ander minder snel. De verschillende fases zijn:

  • Ontkenning (verdedigingsmechanisme): in deze fase proberen mensen de feiten te ontkennen.
  • Protest (boosheid): mensen geven zichzelf of anderen de schuld van de scheiding.
  • Onderhandelen (vechten): mensen proberen een compromis te sluiten: ‘Kunnen we vrienden blijven?’
  • Verdriet: deze fase is het begin van aanvaarding, maar mensen voelen nog wel verdriet, spijt of angst.
  • Aanvaarding: in deze laatste fase zijn mensen minder emotioneel en krijgen ze weer hoop op een nieuw leven.

Mediators kunnen een conflict voorkomen

Lukt het echt niet om samen te praten? Schakel dan een scheidingsmediator in. Die is objectief. vFAS-Mediators hebben niet alleen juridische kennis, maar zijn ook gespecialiseerd in het begeleiden van zulke gesprekken. Ga tot het uiterste en doe wat mogelijk is om het contact niet te verbreken. Zo voorkomt u een conflict en de nare gevolgen daarvan.

Verdieping op dit onderwerp