‘Scheiden te vaak een taboe op scholen’

Op iedere basisschool in Nederland een scheidingsexpert: het is de droom van leerkracht Pieter Stoop, die een programma heeft ontwikkeld om leraren bij te spijkeren op scheidingsgebied. ‘Scholen hebben nauwelijks kennis over dit onderwerp.’

Een mailtje van een verontruste moeder naar het schoolbestuur op de eerste dag van het nieuwe schooljaar. ‘Haar ex had gedreigd de kinderen die dag te komen halen’, vertelt Stoop. ‘Dat was volgens haar in strijd met de omgangsregeling. Daarom, meldde ze in haar mail, had ze de wijkagent ingeschakeld.’

Het is één van de vele praktijkvoorbeelden waarmee een basisschool te maken krijgt, wanneer ouders gaan scheiden. ‘Kinderen veranderen door hun problemen thuis. Op school vertonen ze ander gedrag. Reageren eerder geschrokken als ze iets over zichzelf moeten vertellen. Of zoeken juist opvallend extra aandacht, zoeken toenadering. Kinderen geven signalen af dat het niet goed gaat. Maar ik betwijfel of docenten dit altijd opmerken.’

Er is op scholen een grondig tekort aan knowhow op dit gebied, stelt Stoop, die zelf ook een gescheiden ouder is. ‘Er is nu nauwelijks of geen kennis over dit onderwerp. Scholen hebben een hapsnapbeleid: het is afhankelijk of de leraar er oog voor heeft. Dat zou anders moeten zijn. Vooral omdat de school de meest veilige omgeving voor het kind hoort te zijn. Want ook als de ouders scheiden, blijven de school en je vriendjes en vriendinnetjes hetzelfde. Op school gaat het niet om hun conflicten, maar om het kind.’

Negatieve gevolgen voor kinderen verminderen

Stoops project komt voort uit de Divorce Challenge. Een wedstrijd van het ministerie van Veiligheid en Justitie om het aantal vechtscheidingen terug te dringen en de negatieve gevolgen voor kinderen te verminderen. Het idee van Stoop was één van de vijf suggesties die met overheidssteun werd uitgewerkt. De eerste training start in januari.

En het dreigende conflict op de eerste schooldag? ‘Dat is gelukkig allemaal goed afgelopen. Als scheidingsexpert heb ik mij ermee bemoeid. De moeder heeft op mijn verzoek een mail verstuurd met de omgangsafspraken én met haar ex in de cc. De toon was toen al een stuk milder. Uiteindelijk belde de vader om te zeggen dat hij thuis zou blijven. Politie op school, dat is voor niemand wenselijk. En ruziënde ouders evenmin. Eind goed, al goed dus. Maar wél dankzij de deskundige hulp van school.’ 

Wilt u meer weten de opleiding tot scheidingsexpert? Neem dan via info@ekss.nl contact op met stichting EKSS, het expertisebureau van Stoop. Telefoon: 06-29502259.

Verdieping op dit onderwerp